Rion olympialaisten uutisointi muistutti meille, että kuinka kovaa
tahansa nainen lyö tai juoksee, on hän ensisijaisesti äiti.
Yhtä masentavaa on, että media ja julkinen tila muistuttavat
meille jatkuvasti, että isä on vanhempana toinen, äitiydelle alisteinen ja
vähemmän tärkeä. Kun minusta tuli isä,
opin, miltä tuntuu olla sivuroolissa tilanteissa, joissa olin olettanut olevani
täysivaltainen, tasaveroinen aikuinen.
Kokemus syntyi lukuisista ohipuhumisista ja -katsomisista
sekä tilanteista, joissa sosiaalinen koodisto kertoi isyyteni olevan jotain
äitiyden normille alisteista. Toiseuteni vanhempana korostui erityisesti
kahdessa tilassa:
1. Neuvolassa
Raskausneuvolassa tunsin vahvasti olevani poikkeama
oletetusta, söpö pieni lisä, joka oli uskaltanut tulla äitien, vauvojen,
sydänäänien ja hyvää tarkoittavien terveydenhoitajien vaalenpunaiseen
maailmaan.
Tulevana äitinä ja isänä meidät kutsuttiin neuvolaan, jossa
terveydenhoitaja näytti iloisen yllättyneeltä, että “ai, isäkin on mukana”, mikä sai minut häpeämään läsnäoloani. Hellä terveydenhoitaja
jutteli tuttavallisesti puolisolleni ja tulevalle äidille yksikön toisessa
persoonassa. Minua hän ei katsonut, vaan
puhutteli ystävällisesti kolmannessa persoonassa: “isä voi istua sinne oven viereen”. Minua nolotti vielä enemmän.
Kun terveydenhoitaja oli katsonut, mitannut ja tarkistanut
tulevan äidin, hän ojensi tälle raskauskalenterin, josta “näet, mitä sisälläsi tapahtuu nyt ja tulevien kuukausien aikana”.
Minua kiinnosti siinä vaiheessa jokainen yksityiskohta tulevan lapseni kehityksestä
ja aloin myös innoissaan selata kalenteria.
“Ai niin, kun
kalenterin kääntää toisin päin, siellä on alhaalla pieni isien odotuskalenteri”,
hoitaja sanoi –
äidille. Kotona kääntelin tovin kalenteria, kunnes pääsin
lukemaan pienellä printillä odottavan äidin kalenterista, miten “nyt on aika alkaa nikkaroida tulevalle
vauvalle paikka kodissanne”. “Nyt on se vaihe, että sinun on oltava ajokunnossa
koko ajan”. “Nyt on aika, että siirrät omat tunteesi syrjään ja keskityt
tukemaan odottavaa äitiä hänen tarpeissaan”.
Ahdistuin, mikä oli kalenterin mukaan normaali asia, josta
kannattaa jutella muiden isien kanssa. Ahdistuin kehotuksesta lisää.
Toiseuden tunnetta ja jopa ärtymystä aiheuttivat neuvolasta
jaetun oppimateriaalin kehotus osallistua vauvan ja äidin elämään. En halua
saada kehuja siitä, että kannan vastuuni jälkeläisestäni. En ole sen parempi
vanhempi kuin vaimoni, jos pyrimme jakamaan lastenhoidon tasan. En halua
osallistua omaan elämääni, haluan elää sitä. En halua siirtää tunteitani
syrjään, haluan puhua niistä. Eikä minua kiinnosta nikkaroida.
2. Mediassa
Isien ja isyyden puuttumisen mediassa on silmiinpistävää,
vaikka toki esimerkiksi eronnut julkkisisä kertoo, miten "on selvää, että äidin koti on se ykköskoti".
Helsingin Sanomien vanhempien aikapulasta kertovassa kolumnissa
muistutetaan, miten pienten lasten äidit jäävät helposti pois juhlista. Samassa
lehdessä kirjoitettiin tänä vuonna tärkeä juttu pikkulapsiajan ahdistavista puolista. Juttuun oli haastateltu
pelkästään äitejä ja asiantuntijoita, jotka ovat naisia.
Helsingin Sanomien Tiede-sivustolla kehoitetaan vauvan
bakteerikannasta kertovassa jutussa käyttämään vauvalta tipahtanutta tuttia äidin suussa. Vauvani sairastaessa etsin internetistä neuvoja
kuumeisen lapsen kanssa ulkoiluun. Terveyskirjasto kertoi, että lapsi "voi käydä rattaissa kauppareissulla äidin kanssa, kunhan vaatetus on sopiva". En siis lähtenyt ulos.
Vaikka arvostan sitä, ettei suorituksiani arvostella isyyden
kautta, on ohipuhuminen ulossulkevaa. Siksi toivoisin, että jos puhutaan
vanhemmuudesta, puhuisimme vanhemmuudesta. Jos puhutaan lapsen kasvatuksesta,
voidaanko puhutella lapsen vanhempia sukupuolesta riippumatta? Ja voidaanko
opetella puhumaan isyydestä muuten kuin äitiydelle alisteisena terminä?
Johannes Mikkonen on projektikoordinaattori Demos Helsinki -ajatushautomossa.
Ostamissani vauvojen/lasten muovilusikoissa oli mukana teksti "vain äidin valvonnassa" tjs.
VastaaPoista