Luin hiljattain Juhana Torkin mainion puheoppaan Puhevalta käyttöön! Kirja on tiivis,
leppoisan dialogin muotoon kirjoitettu opas, jossa puhetaidon opettaja neuvoo
insinööriystäväänsä puhe-esityksen valmistelussa. Insinööri joutuu opettajansa
johdolla pohtimaan vastauksia yhdeksään kysymykseen, joiden opettaja lupaa
olevan väylä erinomaisen puheen pitämiseen. Viimeaikainen julkinen keskustelu
yläkouluikäisistä nuorista, heidän käyttäytymisestään ja opettajiensa
edellytyksistä jakaa heille tietoa sai minut ajattelemaan Torkin teosta enemmän
kuin pelkkänä puheoppaana. Voisivatko kirjan opetukset toimia myös laajemmin
kommunikaatiossa, ennen kaikkea kasvatuksessa ja opetustyössä?
Torkin puheopettaja esittää kirjassaan siis yhdeksän
kysymystä, "mielen kuntosaliliikettä", kuten kirjailija kysymyksiä nimittää. Kolme ensimmäistä kysymystä ovat tärkeimpiä: ne valmistavat
puhujaa oikeanlaiseen paatokseen.
Kysymysten avulla päästään käsiksi kuulijoiden tunteisiin, opettaa Torkki. Kysymykset kuuluvat: Mistä olet kuulijoillesi kiitollisuudenvelassa?
Mitä kuulijasi pelkäävät? Mistä kuulijasi tuntevat ylpeyttä?
Kolme seuraavaa kysymystä laittavat puhujan miettimään omaa
motivaatiotaan: Mistä olet viime aikoina
ollut innostunut? Mitä itse pelkäät? Miten voit puheellasi tehdä maailmasta
paremman? Nämä kolme kysymystä hiovat puhujan eetosta, uskottavuutta. Kysymykset laittavat pohtimaan, miksi
puhuja ylipäätään haluaa puhua.
Kolme viimeistä kysymystä hiovat puhujan logosta, eli niiden tarkoituksena on
saada puhuja hiomaan argumenttinsa uskottaviksi ja helposti omaksuttaviksi: Minkä yhden lauseen toivot kuulijoiden
muistavan? Miten väännät sanomasi rautalangasta? Minkä omakohtaisen tarinan
voisit kertoa?
Aristoteleen kuuluisa kolmijako on toki retoriikan
oppikirjoista tuttu, mutta Torkin maanläheinen kysymyspaketti auttaa ymmärtämään, että puheen pitäminen on sangen inhimillinen, yksinkertainen asia.
Ensiksikin puhujan tulee olla aidosti empaattinen, hänen tulee ottaa huomioon
kuulijoidensa tunteet – toiveet, pelot ja ylpeyden aiheet. Toiseksi puhujan
tulee olla motivoitunut, innostunut, rehellinen, samaistuttava ja inhimillinen.
Kolmanneksi puhujan tulee ymmärtää asiansa niin hyvin, että kykenee kertomaan
sen ymmärrettävästi kuulijoilleen. ”Jos et osaa selittää asiaa isoäidillesi, et
ole ymmärtänyt sitä itsekään”, kiteyttää puheopettaja osuvasti Torkin kirjassa.
Torkin oppaassa neuvotaan puheen pitäjiä, mutta kysymykset
voisi esittää yhtä hyvin myös kaikille niille, jotka ovat tekemisissä
kasvatuksen, opetuksen ja – voisiko jopa sanoa – vuorovaikutuksen kanssa. Asian
hahmottaa paremmin, jos kolmessa ensimmäisessä kysymyksessä sanan kuulija tilalle vaihtaa vaikkapa sanan lapsi tai oppilas. Tai miksi eivät työkaveri
tai ystävä toimisi yhtä hyvin? Puhujan
eetokseen liittyvät innostusta ja pelkoja käsittelevät kysymykset sopivat
esitettäviksi kenelle hyvänsä; niissä on kyse rehellisyydestä itselle. Omat
pelkonsa tunnustava, elämänhaluinen ihminen herättää luottamuksen, oli hän
esimies, työtoveri, ystävä tai opettaja. Kuudes, myös puhujan eetokseen
liittyvä kysymys, käsittelee – ei enempää eikä vähempää – kuin maailman
tekemistä paremmaksi paikaksi. Saattaa tuntua teennäiseltä ja pateettiselta,
mutta loppujen lopuksi useimpien kommunikaatiotilanteiden tarkoituksena onkin
juuri maailman parantaminen. Maailman voi
nimittäin ymmärtää melko suppeasti: keskustelukumppanin mielialan kohentaminen tai toisen ongelmien
kuunteleminen ovat nekin maailman parantamista.
Kolme viimeistä kysymystä sopivat ennen kaikkea opetustyötä
tekeville. Ne pakottavat miettimään sanoman perillemenoa: miten tehdä opiskeltava asia
mahdollisimman tehokkaasti selväksi? Joku saattaa ajatella Aristoteleen oppien
soveltamisen opetustyöhön turhan behavioristiseksi. Tällainen tuomitsija törmää kuitenkin omaan
rajoittuneisuuteensa – esimerkiksi kahdeksatta kysymystä voi tulkita helposti jopa uusimman opetussuunnitelman valossa: rautalankana
voi käyttää vaikkapa erilaisia oppimisympäristöjä tai toiminnallisia
työtapoja. Siihen, miten itse kukin lankansa vääntää, on jokaisen vastattava
itse.
Mutta kuten näemme, samat vanhat Aristoteleen opit pätevät
edelleen, tilanteessa kuin tilanteessa. Ne toimivat myös paljon parjattujen
murrosikäisten kanssa. Sillä mistä muusta opettamisessa on kysymys kuin
empatiasta, motivaatiosta ja didaktiikasta? Jostain syystä Suomi on pullollaan erinomaisia opettajia, kun taas laadukkaista puhujista tuntuu olevan pulaa.
Otto Kallioranta
Hyviä ajatuksia. Torkin kirja on kerrassaan mainio ja sen oppeja voisi kyllä tosiaan soveltaa muuhunkin vuorovakutukseen. Kunhan osaa olla muussa kuin tiedon jakajan roolissa silloin, kun olisi tärkeää olla hiljaa ja kuunnella. Onhan tosin Torkin opissakin keskeisenä asiana toisen osapuolen kunnioittaaminen.
VastaaPoistaHyvä kommentti! Kuuntelemista ei voi koskaan korostaa liikaa.
PoistaTämä ei ole tietenkään hyvä kommentti, mutta voisitko tiivistää sanomasi.
VastaaPoistaOn tietenkin hyvä. En tähän tekstiin enää kajoa, mutta muuten olet oikeassa. Jos minulla olisi ollut enemmän aikaa, olisin kirjoittanut paljon lyhyemmän tekstin.
PoistaNimittäin eiköhän nämä ns laadukkaat puhujat ole niitä jotka tykkäävät kuunnella omaa ääntään mutta opettajat tekevät työtään useinkin paljaina, aitoina itsenään. Ja se on tämän työn parasta mutta joskus on myös ah niin traagista. Murkut tykkää aitoudesta joka tapauksessa.
PoistaEn ole ihan varma tuosta. Parhaimmat puhujat varmaankin ovat suosittuja juuri siksi, koska ovat yhtaikaa aitoja, omaperäisiä ja taitavia. Olen sitä mieltä, että kaikilta on hyvä oppia, eikä vähiten parhailta puhujilta. Varsinkin meidän opettajien, koska opetamme muita! Ehkä joku opettaja saattaa jopa salaa toivoa, että olisi itsekin taitava puhuja ja saisi arvostusta, ehkä jopa palkkaakin siitä. Siksi raskasta opettajan arki välillä on, varsinkin murrosikäisten kanssa.
Poista