Lapset omaksuvat vanhemmiltaan kaiken: tavat, tottumukset, maneerit, käyttäytymismallit ja sosiaaliset taidot. Isältä ja äidiltä omaksutaan kaikki hyvä ja arvostettava, mutta myös paha, halveksittava, häpeällinen ja salattu. Metsäläisistä tallukoista ei tule kultivoituneita maailmankansalaisia yhdessä sukupolvessa, ei edes kahdessa. Pahimmat kompleksit istuvat sitkeimmässä. Niistä saattaa tulla viheliäisiä sukurasitteita.
Monet ihmiset kokevat olevansa alttiita erilaisille
riippuvuuksille. Päihde- ja peliriippuvuudet vaikuttavat ilmeisimmiltä
riippuvuuksilta, mutta muitakin on; joku on addiktoitunut urheilemiseen, joku
toinen taas liialliseen syömiseen, etenkin makeaan.
Hotellien aamupalat houkuttelevat heikkomielisen helposti
ylensyöntiin. Buffetpöydän ääressä minut valtaa harhainen
luulo, että kaikkea pitää maistaa. (Kuva: Pixabay)
|
Mutta kumpi oli ensin, muna
vai kana? Aiheutuuko riippuvuus itse addiktion kohteesta, vai altistaako
riippuvuudelle jokin muu asia? Jani Kaaro käsittelee aihetta ansiokkaassa
kolumnissaan (HS, 17.2.2014). Hän toteaa erinnäisiin tutkimustuloksiin
nojautuen suurin piirtein seuraavaa: Riippuvuudet, edes riippuvuus koviin
huumeisiin, eivät ole seurausta siitä, että itse riippuvuuden kohde aiheuttaisi riippuvuutta.
Riippuvuus on seurausta juurettomuudesta, psyykkisestä kivusta, jota ihminen
tuntee, kun ei tunne vastaavansa ympäristön odotuksia. Riippuvuuden kohde toimii kuin kipulääke, se vie psyykkisen kivun pois.
Kaaron teoria kuulostaa uskottavalta – huomaan sen
tarkkailemalla itseäni. Minulle taipumukseni riippuvuuksiin ovat joko
todellisuuspakoa tai tarve tulla hyväksytyksi. Silloin, kun tarve
todellisuuspaolle on pieni, on riippuvuuskin harmiton: pelaamista kännykällä, kun
lastenhoito tylsistyttää, roikkumista somessa juttuseuran puutteessa. Tarvetta
eskapismille ei ole, kun sosiaalisuuden tarpeeni tulee tyydytetyksi.
Toinen riippuvuudeksi kokemani asia on ainainen syömiseni
tarkkailu, joka on vähällä aika ajoin karata lapasesta. En ole ongelmani kanssa
yksin, sillä sisarusteni kesken ruoka, syöminen ja syömättä jättäminen, herkut,
ruokavaliot, reseptit sekä dieetit ovat aina olleet tärkeä puheenaihe. Aina
joku on dieetillä, toinen lihonut, kolmas taas aloittanut fitness-tyyppisen
kuntokuurin. Vaimoni on ihmetellyt tapaa, jolla minä ja sisarukseni suhtaudumme
ruokaan: kuin hyeenat, jotka pelkäävät raadon putoavan maan alle. Kun
lapsuudenkotiini tuodaan Haaparannasta perhepitsa, kaikki pelkäävät, ettei
syötävää ole tarpeeksi. Kun rasvainen herkku lopulta kannetaan pöytään, hitaammat eivät
välttämättä ehdi saaliinjaolle.
Oma suhteeni ruokaan ja syömiseen muistuttaa toisinaan
esiastetta syömishäiriölle, jonka Ravitsemusterapeuttien yhdistys Ry
määrittelee kumpuavan kontrollin tarpeesta, lihomisen pelosta ja
tyytymättömyydestä omaan ulkomuotoon. Tunnistan hyvin itsessäni kaksi
viimeistä. Itseni jatkuvaan kontrollointiin olen liian laiska ja
mukavuudenhaluinen, mutta turhamaisen luonteeni takia koen ajoittain sisäistä
ahdistusta velttoiluni johdosta. Koen huonoa omaatuntoa liiallisesta
syömisestä, teen jatkuvia päätöksiä annoskokojen pienentämisestä ja
herkuttomuudesta, ajattelen urheillessani kalorinkulutusta ja välttelen,
ainakin ajatuksissani, hiilihydraattipitoisten ruoka-aineiden liiallista
syömistä. Tuleviin lomiin ja matkoihin liitän automaattisesti ajatuksen:
muutama kilo olisi hyvä saada pois.
Normaalia olisi tyytyminen itseensä sellaisena kuin on,
geneettisesti määräytyneeseen biologiseen normaalipainoon, joka määräytyy yksilöllisesti monipuolisen, ruokaympyrän mukaisen syömisen ja kohtuullisen
liikunnan tuloksena. Ulkonäköpaineet, niin absurdilta kuin se kuulostaakin,
eivät kuitenkaan ole vain tyttöjen ja naisten ongelma – niistä kärsimme myös me
miehet, tavalliset isät. Tyytymättömyys itseensä kumpuaa varmasti jostain:
lapsuudesta, teini-iän kokemuksista ja ympäröivän kulttuurin ihanteista. Lasteni en haluaisi tällaisista
paineista kärsivän, vaikka ymmärränkin, että kaikkeen en voi itse vaikuttaa.
Voin kuitenkin yrittää hyväksyä itseni tällaisena kuin olen, pikkuisen plösönä.
Ennen ajattelin, että ihminen, joka kykenee hallitsemaan riippuvuuksiaan,
on onnellinen. Varmasti näin onkin, mutta näkökulma lienee toinen: onnellinen
ja tasapainoinen ihminen ei ole kovin altis riippuvuuksille. Helsingin Hiippakunnan piispan Irja Askolan näkökulma Helsingin sanomien
sunnuntailiitteessä (13.3.2016) tuntuu aluksi yllättävältä. Hän puhuu
seitsemästä kuolemansynnistä, joista ylensyönti on kuudes ja himo seitsemäs.
Ylensyönnin Askola tulkitsee laajasti. ”Esimerkiksi kaikista tuuteista tulviva
informaatiovyöry voi olla monille taakka”, hän valottaa. Ylensyöntiä seuraa
siis ähky, oli se seurausta liiallisesta syömisestä tai liiallista
informaatiosta. Ähky on seurausta vääristä valinnoista, joihin ympäristö on
altistanut.
Seitsemännen ja vähäisimmän kuolemansynnin, eli himon,
Askola kertoo tarkoittavan kaikenlaisia riippuvuuksia, joiden takia ihminen
menettää oman hallintansa. Askolan kanta sekä ylensyöntiin että
painontarkkailuriippuvuuteen on toisin sanoen selkeä: ne ovat syntejä, eivätkä
edes mitä tahansa syntejä, vaan kuolemansyntejä, vaikkakin niitä vähäisimpiä.
Sunnuntailiitteen toimittaja Marko Junkkari toteaa Uuden Testamentin Roomalaiskirjettä siteeraten
ykskantaan, että synnin palkka on – selvähän se – kuolema. Junkkarin ”Miten
meille syntisille suomalaisille käy?” -kysymystä mukaillen voisin kysyä: miten
minulle onnettomalle painoni tarkkailijalle ja mässäilyyn taipuvaiselle
ihmispoloiselle oikein käy?
Askolan mukaan kuolema tarkoittaa kontaktin menettämistä itseensä ja läheisiinsä, elämänilon kadottamista. Tällainen ihminen on pystyyn kuollut, joka ei näe omaa arvoaan ainutlaatuisena ihmisenä. Kuoleman torjumiseksi Askola ei ehdota Personal Traineria, ravitsemusterapeuttia, kuntosalikorttia tai psykiatria vaan ihan yksinkertaisesti – armoa. Sitä ajattelin alkaa jakaa itselleni pystyyn kuolemisen välttämiseksi. Ehkä lapsenikin säästyvät vielä komplekseilta, ainakin pahimmilta.
Otto Kallioranta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti