Suomen kouluissa on tänä syksynä otettu käyttöön uusi
opetussuunnitelma. Se on laaja, melkein 900-sivuinen opus, josta osaan ulkoa
vasta noin puolet. Opetussuunnitelmaa pidetään poikkeuksellisena, mullistavana;
sen on sanottu olevan koulumaailman suurin uudistus sitten peruskoulun.
Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet uuden opetus-
suunnitelman mukaan
|
Tärkeimpiä teemoja – ainakin minun mielestäni – uudessa
opetussuunnitelmassa ovat oppilaan roolin korostaminen aktiivisena oppijana,
arvioinnin monipuolisuus sekä läpi peruskoulun kulkevat laaja-alaisen osaamisen
osa-alueet, joiden ytimessä on ihmisenä ja kansalaisena kasvamisen tavoite.
Tavoite jakautuu seitsemään sektoriin, joita ovat muun muassa Ajattelu ja oppimaan oppiminen, Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja
ilmaisu, Itsestä huolehtiminen ja
arjen taidot, Monilukutaito sekä Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen.
Me opettajat viemme uuden opetussuunnitelman ideoita
käytäntöön, useimmiten innokkaasti, joskus vastarintaa tehden. Muutos paperilla
tarkoittaa nimittäin muutoksia arjen vaatimuksiin, jotka eivät välttämättä
lisäänny mutta joiden käyttöönotto edellyttää näkökulman muutosta. Monista
vanhoista tavoista pitäisi luopua, rakkaat kalvorullat kärrätä roskiin ja
soveltaa omaa opetusta muuttuvien ja monipuolisten oppimisympäristöjen
mukaiseksi. Olo on kuin hiihtäjällä, joka joutuu jättämään hyvin hoidetun
latupohjan ja siirtymään nuoskaiseen umpihankeen.
Koska olen paitsi opettaja myös isä, koen moraaliseksi
velvollisuudekseni uuden opetussuunnitelman käyttöönoton myös kotona. Olisi
mieletöntä hylätä uudet, hienot periaatteet heti, kun työpaikan ovi menee
kiinni! Päätin jo kesällä ottaa uudet kasvatusperiaatteet käyttöön välittömästi lukukauden alettua. Selvitin kolmasluokkalaiselle tyttärelleni, esikoululaiselleni
pojalleni ja kaksivuotiaalle tyttärelleni, että en ole enää ainoastaan isä - olen
ohjaaja-isä. Kerroin heille, että he ovat tästä eteenpäin aktiivisia toimijoita,
jotka valitsevat oman kasvunsa suunnan vahvuuksiensa pohjalta – minä autan, kannustan,
tuen ja ohjaan. Aloitimme kovalla tohinalla, mutta sitten tajusin jotain:
meillä on koko ajan noudatettu uuden opetussuunnitelman periaatetta ilma, että
olen itse ymmärtänyt sitä. Minä selitän.
Olemme jo pitkään puolisoni kanssa pitäneet tärkeänä sitä,
että lapseni syövät terveellisesti ja nukkuvat riittävästi. Olemme aina
pyrkineet tukemaan heidän valitsemaansa kasvukehitystä keskustellen,
läheisyyttä ja turvallisuutta unohtamatta. Kaikessa, mitä lapseni tekevät, on
tavoitteena ihmisenä ja kansalaisena kasvaminen. Kuulostaako tutulta? Uuden opetussuunnitelman mallia mukaillen kotielämämme on
helppo jakaa seitsemään osaan, jotka muodostuvat samoista osa-alueista kuin
opetussuunnitelmankin sektorit. Tällä hetkellä harjoittelemme eskarilaisen
poikani kanssa taitoa, joka kuuluu selvästi sektoriin kolme: Itsestä huolehtimiseen ja arjen taidot.
Meidän perheemme opetussuunnitelmassa se tarkoittaa esimerkiksi oman takapuolen
pyyhkimistä ilman, että isän tai (joskus harvoin) äidin tarvitsee tulla tarkistamaan, onko homma hoidettu huolella. Sektori kaksi, Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu tarkoittavat taas
muun muassa sen harjoittelemista, että eskarikavereita ei hyvästellä
lähdettäessä pieraisemalla äänekkäästi vaan sanomalla iloisesti vaikka moi.
Myös arviointi on ollut meillä jatkuvaa ja monipuolista.
Lapset kertovat auliisti, jos jokin asia tuntuu hankalalta tai jos jokin asia
on onnistunut hyvin. Tarpeen mukaan kehumme heitä hienosti tehdystä
kärrynpyörästä tai kannustamme pianoläksyjen kanssa tuskailevaa koululaista
harjoittelemaan sitkeämmin. Kannustamme ja ohjaamme lapsia löytämään
vahvuuksiaan, mutta mikä tärkeämpää, yritämme opettaa heille sitkeyttä siellä,
missä asiat eivät tunnu onnistuvan itsestään. Kotimme on kuin Iloisen oppimisen talo, joka "suuntaa elinikäiseen oppimiseen ja siirtää oppimisen omistajuutta oppijalle itselleen".
Kun asiat kotona ovat näin mukavasti, tulee hakematta mieleen kysymys: mihin me enää koulua tarvitsemme?
Otto Kallioranta
Juu kun vielä kirkastat mitä tarkoittaa tuo 'lapsen itsensä valitsema kasvukehitys'. Kuulostaa ihan avantgardistiselta näin seniorista ��
VastaaPoista